Varia 2

Militarne bicie piany. Media i politycy pełni są przechwałek jak to się Polska zbroi. Tu kupimy klucz (4 sztuki) śmigłowców dla specjalsów (wojska specjalne), a tam klucz śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa (ciekawa symbioza?), ówdzie trochę wyrzutni rakietowych – wszystko w ilościach śladowych i bez wizji całości programu modernizacji technicznej WP. Te zakupy to drobiazg wobec pomysłu kupowania wielozadaniowych amerykańskich myśliwców F 35, w cenie 100/120 milionów $ za sztukę, bez zaplecza logistycznego (naprawy, szkolenie pilotów).

Amerykanie wznawiają właśnie produkcję nowej wersji posiadanych przez nasze lotnictwo F 16, znanych przez pilotów, posiadających już bazą szkoleniową w kraju i, co ważne, znacznie tańszych. Ale my wolimy lotnicze Mercedesy, bo brzmi to lepiej w roku rocznicowego zadęcia. Z tym nadymaniem się, to ostrożnie. Ostatnio był w Polsce brytyjski wiceadmirał – dowódca sił morskich NATO, który skrytykował publicznie rząd polski za zaniedbywanie marynarki wojennej i brak pełnowartościowych okrętów klasy fregata. Musimy pamiętać, że nie tylko Sojusz ma nas bronić przed Rosją, ale i my musimy realizować zobowiązania sojusznicze na Bałtyku i poza nim.

Trochę niemieckiej (i nie tylko) muzyki. Temat może lżejszy, chociaż to heavy metal w wykonaniu niemieckiej grupy Ramstein i tytule Deutschland (Niemcy). Narobił, nomen omen, wiele hałasu w mediach zagranicznych, że rzekomo kontrowersyjny, że skandal, że nie dla młodzieży, że obraża Żydów. A mnie się podobał, bo pokazuje kawał niemieckiej historii w niesztampowy sposób. Inspirację ich stylu słychać i widać w polskiej grupie Oberschlesien (Górny Śląsk), z takimi między innymi utworami, jak „Orzeł” i „Powstaniec”. Do tych klimatów zaliczyłbym także szwedzkiego Sabatona z utworem o Powstaniu Warszawskim. Ciekawe, że tematykę historyczno-rozliczeniową podejmują grupy metalowe z różnych krajów. A w Eurowizji sztampa we wszechobecnym języku angielskim.

Odbudowa totalna zniszczeń. Nosiłem się z podjęciem tego tematu już wcześniej, ale nie starczyło mi determinacji, aby potraktować go szerzej. Chodzi mi o zacieranie ran II Wojny Światowej w Polsce poprzez nierozsądną, moim zdaniem, odbudowę wszystkiego, co zniszczono w naszych miastach.

Najgorszym przykładem jest Warszawa. Budynek Pasty – symbol walk Powstania Warszawskiego, przez lata był nośnikiem reklamy wódki, co się szczęśliwie zakończyło, ale przekaz zniknął po odbudowie. Ulica Próżna była z kolei symbolem zagłady getta i jego mieszkańców z porażającym obrazem niszczejących kamienic i wizerunków dawnych mieszkańców. Teraz uzyskuje cukierkowy wygląd, jakich tysiące w całej Europie. A ślady po kulach na frontach zachowanych kamienic warszawskich nikną pieczołowicie ocieplane styropianem. Podobnie jest w Gdańsku, gdzie wyspę Spichrzów zapełnia się lekko stylizowaną budowlanką, nie pozostawiając śladów – symboli zniszczenia tego miasta. Dotknęło to także gdańskiego kościoła (czy taką ma jeszcze funkcję) św. Jana, którego wnętrze sprawiało swego czasu traumatyczne wrażenie ofiary wojny. Te pomysły totalnej renowacji ominęły, jak dotąd, szczęśliwie moje rodzinne Gliwice. Spalonego przez czerwonoarmistów teatru miejskiego Victoria nie odbudowano ze względu na brak środków (i dobrze!), lecz zaadaptowano na cele publiczne w wersji zabezpieczonej ruiny. Różnego typu wydarzenia artystyczne w ruinach teatru cieszą się szerokim zainteresowaniem ze względu na swoista atmosferę tego miejsca (chociaż bywa zimno i krzesła są twarde). Tego nie zaoferowałby odbudowany, kolejny, prowincjonalny teatr miejski.

Wzorem podejścia do „spadku” po II Wojnie Światowej są pozostawione symbolicznie ruiny w Hiroszimie oraz wrak pancernika w Pearl Harbour. A u nas efektowna wojenna inscenizacja w Muzeum II WŚ w Gdańsku i ruiny koszar na Westerplatte.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s